Skip to main content

Memanfaatkan TV

Jangan kita ingat bahawa pengaruh luar yang mempengaruhi anak kita akan bermula bila mereka bersekolah dan berjumpa kawan-kawan. Ia bermula dari rumah dengan pengaruh luar yang datang dari TV. Tidak semua yang ditayangkan diTV adalah baik dan tidak semua yang ditayangkan di TV adalah buruk. Namun kalau di biarkan mereka memegang 'remote control' maka mereka yang tidak tahu mana yang buruk dan baik akan menyerap apa sahaja yang kebetulan menjadi pilihan selera mata dan jari mereka. Untuk anak-anak saya, saya memilih ada TV tetapi tiada tayangan TV. Mereka melihat TV apa yang saya pilih untuk mereka lihat. Ini akan saya teruskan sehingga umur si kakak 6 tahun dan adiknya 5 tahun. Memang kita perlu mendedahkan mereka dengan dunia sebenar tetapi biarlah didedahkan pada waktu mereka sudah boleh saya menagajarnya untuk menganalisa dan berfikir baik buruk dan kesan akibatnya sesuatu perkara. Pada umur sedemekian, mereka boleh di ajar untuk berfikir secara rasional. Kalau ikutkan zaman saya dulu, saya mula menonton TV pada umur 7-8 tahun kerana keluarga kami hendak beli TV lebih awal agak susah. Tidak seperti sekarang, rasanya 90% keluarga ada TV sekurang-kurangnya sebuah. Namun, tiada apalah yang peliknya diri saya berbanding wanita moden yang lain hanya kerana menonton TV bermula umur 7 tahun. Anak saya memang suka menonton TV tetapi TV dirumah kami digunakan untuk tayangan Video sahaja. VCD yang mereka lihat mempunyai 2 jenis. CD Iqra/Nasyid serta CD English/Brain Developnment. Mereka boleh memilih sendiri CD mana yang mereka mahukan asalkan ia ikut waktu segmennya yang tertentu. Campuran dan diselang selikan ugamanya, kartunnya dan sebagainya.Ia pelaburan yang berbaloi kerana ia boleh diulang-ulangkan sehingga mereka boleh menghafalnya!



VCD Iqra'/Nashid/Doa dan lain-lain





VCD English/Brain development

Lagi satu, yang saya perhatikan, oleh kerana anak saya telah didedahkan dengan alam TVnya sendiri, jika bermalam dirumah saudara saya, kebiasaannya tuan rumahnya akan menayangkan cerita kanak-kanak seperti kartun atau apa sahaja supaya budak-budak boleh duduk diam menontonnya sementara orang tuanya pula boleh berkumpul untuk berborak panjang. Tapi 'kemerdekaan' sekali sekali menonton rancangan TV sebenar dirumah orang tidak menarik minat mereka. Puas saya memujuk anak saya supaya pergi menonton rancangan TV tersebut supaya saya tidak diganggu. Itulah akibat jadinya dengan anak-anak saya. Mungkin mereka belum lagi timbul minatnya saya tidak pasti.. Apapun ia banyak hikmahnya juga.


Popular posts from this blog

Berkongsi Resepi Makanan Untuk Minda Kanak-Kanak

Kali ini saya ingin berkongsi resepi saya pada sesiapa yang berminat. Ia sebenarnya khusus untuk ibubapa yang percaya akan makanan yang baik boleh membentuk minda anak kita yang baik. Apa yang diperlukan untuk resepi ini ada 9 perkara:



1) Kacang Badam (Almond)
Ia terkenal kerana kandungan minyaknya. Ia juga makanan yang diwajibkan untuk para hufaz dari negeri Timur Tengah. Saya juga diberitahu, orang Yahudi membiasakan anak mereka meminum susu badam suam pada setiap hari.

2) Kismis
Bahan ni memang orang kita dah kenal kebaikkannya hingga mereka boleh gelar kismis Minda.

3) Minyak Ikan
Saya guna jenama Pristin kerana kandungan Omega 3 - DHA dan EPAnya yang paling tinggi di pasaran Malaysia iaitu 5 kali ganda dibanding dengan yg rendah. Saya rasa semua ibu2 tahu akan kegunaan minyak ikan dalam membentuk otak bayi sebelum bayi lahir lagi.

4) Kurma
Ia satu buah yang tercatat dalam sejarah dimana Saidatina Maryam 'Alaihissalam ketika mahu melahirkan Nabi Isa 'Alaihissalam diraka…

Allah Adalah Sebaik-Baik Perancang

Kali ini saya ingin bercerita tentang apa yang terjadi pada anak-anak saya pada beberapa hari yang lalu. Ceritanya.. sebelum ini, Darwish telah berkali-kali memujuk saya untuk menghantarnya ke kelas Taekwondo. Kebetulan kelas Taekwondo itu berada berdekatan dengan dewan yang terletak tidak jauh dari rumah kami. Oleh kerana saya ini lahir dari keluarga yang lebih senang dengan sifat  berlemah lembut dengan orang lain, dimana walaupun adik beradik saya 8 orang kesemuanya, tiada seorang pun yang pernah ke kelas Taekwondo atau yang seangkatan dengannya. Saya tidak pernah mengenal dunia itu, maka, saya tidak berapa mengendahkan permintaannya selama ini. Apa lagi dalam minda saya, ianya adalah tidak sesuai untuk kanak-kanak kerana ianya kelihatan seolah menggalakkan kanak-kanak menjadi lebih ganas!
Pada suatu hari di kolam renang, selepas Darwish dan Darwisya menghabiskan masa yang agak lama berenang, sambil saya dan suami berbual di tepi kolam tersebut, mereka pun mahu naik. Tiba-tiba seora…

Darwisya Mendaftar ke International Modern Arabic School, KL

Semakin banyak maklumat dari rakan2, forum internet, dan sebagainya tentang tadika tadika yang pernah mereka ketahui, saya menjadi semakin keliru dalam membuat keputusan. Memang niat saya telah tertanam lama untuk mengembangkan pengetahuan bahasa Arab pada anak-anak saya menjadi asas dalam saya mencari tadika yang sesuai kerana ia adalah sesuatu yang saya gagal lakukan sendiri. Namun dalam banyak2 pilihan, untuk tujuan ini pilihannya adalah terhad.

Betapa indahnya jika anak saya dapat menghayati setiap ayat yang di hafalnya setiap hari. Tentu lebih kekhusyukkan dan keseronokkan menghafal akan timbul apalagi jika semakin hari semakin banyak yang dihafalnya. Sekarang Darwisya sudah hampir habis menghafal surah-surah penting iaitu Surah Yassin, Al Mulk, Ar Rahman, As Sajadah, Al Waqiah dalam usianya yang belum lagi 4 tahun.

Allah mengetahui niat saya yang tersangat kuat hingga satu hari saya ditakdirkan berjumpa dengan satu website Program Kindergarten di International Modern Arabi…