Skip to main content
Alhamdulillah, my daughter managed to memorize 17 surah before she reached 3 years of age. It is a surprise for me to see the tremendous improvement in her memorization skill. She used to take 1 week to memorize surah an-nas that have 6 sentences (that time she was 2 years old) but now she can memorize any 5-6 sentence surah, for example surah al-Qadr, in 10 minutes! I believe this is because of her hafazan training. I also feel that by playing the beautiful voice of Adik Ahmad Saud VCD on Juzuk Amma 1-2 times a day helps the memorization process. My children are just like other children. Each time I play the VCD, they will never want to listen and sit quietly like we adult do. It is always the time for them to run around, doing their childish thing, playing and fighting with each other and one of them will end up crying, stop crying and start playing again during the recitation. I always ask myself if they ever listen to the recitation if it is always like this everyday each time I play the VCD? My answer to this now is... YES!! Just imagine how on earth a 3 year old can recite surah al-qadr, at-takathur etc in less than 10minutes? Even my 1 year 6 months old boy who still cannot talk properly can recall the ending of each ayat in surah al buruj (22 ayat) whenever he got the mood to sit and listen to the recitation.

With this experience, I would like to share with other mothers to start early. You will be amazed with your children's development. Don't give up. They seems like they are not listening but they are! I remember teaching my boy when he was 6 months old. Each time whenever I taught him the hijaiyah alphabet, he seems to ignore me and I ended up feeling disappointed because it looks like I am talking to myself. Fortunately, I never give up. He is 1 year 6 months old now, knows all the hijaiyah alphabet and is learning the kasrah and dhammah reading. All babies are born smart. Just give them the chance. Never underestimate their brain capacity just because they are babies.

If their brain is trained early, anything is easy to them. For example, my daughter can speaks in two languages, she knows her ABC, numbers from 1-100 now, shapes and colours only from VCDs that I bought for her TV entertainment everyday. And she is not 3 years old yet! I did not seriously teach her these because to me, it can be learnt later in school/kindergarten when she is older. But she got all that early maybe because the Quran training that train her brain to memorize things faster.

My method of teaching my kids early is long being practiced by the Jews. It is nothing new to them but it is something new to us, especially to me. I hope this share of experience could inspire others to also start teaching their children early so that we can have smarter next generation that can bring changes to the Muslim world.


Comments

thezetzet said…
Salam,

saja drop by.I pun suka dengar bacaan adik ahmad saud..dan sorang lg-MUHAMMAH TAHA AL-JUNAYD.i came across his bacaan semasa di makkha last june.mendorong i cari cd dia,sebab nak belajar lenggok2 dia bc quran.
kita yg dah dewasa ni lambat sikit nak hafal kan,tp setakat ni i dah daapt hafal surah Al-Waqiah.kan elok utk rezeki.
so cuba lah cr cd adik muhd taha,konsep bacaan pun sama mcm ahmad saud....sayu je dengar..

insyaallah i akan contohi u juga cara didik anak bila dah kawin nanti..
Anonymous said…
Maa syaa Allah, maa syaa Allah Wa barakallahu fiki ya umma darwishya.

Laa haula wa laa quwwata ilaa billahi.
Anonymous said…
Salam r u a working mother?

Popular posts from this blog

Berkongsi Resepi Makanan Untuk Minda Kanak-Kanak

Kali ini saya ingin berkongsi resepi saya pada sesiapa yang berminat. Ia sebenarnya khusus untuk ibubapa yang percaya akan makanan yang baik boleh membentuk minda anak kita yang baik. Apa yang diperlukan untuk resepi ini ada 9 perkara:



1) Kacang Badam (Almond)
Ia terkenal kerana kandungan minyaknya. Ia juga makanan yang diwajibkan untuk para hufaz dari negeri Timur Tengah. Saya juga diberitahu, orang Yahudi membiasakan anak mereka meminum susu badam suam pada setiap hari.

2) Kismis
Bahan ni memang orang kita dah kenal kebaikkannya hingga mereka boleh gelar kismis Minda.

3) Minyak Ikan
Saya guna jenama Pristin kerana kandungan Omega 3 - DHA dan EPAnya yang paling tinggi di pasaran Malaysia iaitu 5 kali ganda dibanding dengan yg rendah. Saya rasa semua ibu2 tahu akan kegunaan minyak ikan dalam membentuk otak bayi sebelum bayi lahir lagi.

4) Kurma
Ia satu buah yang tercatat dalam sejarah dimana Saidatina Maryam 'Alaihissalam ketika mahu melahirkan Nabi Isa 'Alaihissalam diraka…

Allah Adalah Sebaik-Baik Perancang

Kali ini saya ingin bercerita tentang apa yang terjadi pada anak-anak saya pada beberapa hari yang lalu. Ceritanya.. sebelum ini, Darwish telah berkali-kali memujuk saya untuk menghantarnya ke kelas Taekwondo. Kebetulan kelas Taekwondo itu berada berdekatan dengan dewan yang terletak tidak jauh dari rumah kami. Oleh kerana saya ini lahir dari keluarga yang lebih senang dengan sifat  berlemah lembut dengan orang lain, dimana walaupun adik beradik saya 8 orang kesemuanya, tiada seorang pun yang pernah ke kelas Taekwondo atau yang seangkatan dengannya. Saya tidak pernah mengenal dunia itu, maka, saya tidak berapa mengendahkan permintaannya selama ini. Apa lagi dalam minda saya, ianya adalah tidak sesuai untuk kanak-kanak kerana ianya kelihatan seolah menggalakkan kanak-kanak menjadi lebih ganas!
Pada suatu hari di kolam renang, selepas Darwish dan Darwisya menghabiskan masa yang agak lama berenang, sambil saya dan suami berbual di tepi kolam tersebut, mereka pun mahu naik. Tiba-tiba seora…

Darwisya Mendaftar ke International Modern Arabic School, KL

Semakin banyak maklumat dari rakan2, forum internet, dan sebagainya tentang tadika tadika yang pernah mereka ketahui, saya menjadi semakin keliru dalam membuat keputusan. Memang niat saya telah tertanam lama untuk mengembangkan pengetahuan bahasa Arab pada anak-anak saya menjadi asas dalam saya mencari tadika yang sesuai kerana ia adalah sesuatu yang saya gagal lakukan sendiri. Namun dalam banyak2 pilihan, untuk tujuan ini pilihannya adalah terhad.

Betapa indahnya jika anak saya dapat menghayati setiap ayat yang di hafalnya setiap hari. Tentu lebih kekhusyukkan dan keseronokkan menghafal akan timbul apalagi jika semakin hari semakin banyak yang dihafalnya. Sekarang Darwisya sudah hampir habis menghafal surah-surah penting iaitu Surah Yassin, Al Mulk, Ar Rahman, As Sajadah, Al Waqiah dalam usianya yang belum lagi 4 tahun.

Allah mengetahui niat saya yang tersangat kuat hingga satu hari saya ditakdirkan berjumpa dengan satu website Program Kindergarten di International Modern Arabi…