Tuesday, September 22, 2009

Selamat Hari Raya Aidil Fitri


Gambar Darwisya Adrianna 2 tahun 11 bulan dan Darwish Adrian 1 tahun 6 bulan dengan berbaju raya tahun ni.


Darwisya Adrianna, seorang kakak yang baik..

Selamat Hari Raya di ucapkan kepada pembaca yang sudi singgah ke blog ini. Tentunya yang singgah kita mempunyai anak-anak yang sedang membesar. Untuk saya, hari raya tahun ini lebih bermakna kerana barulah saya dapat merasa bagaimana rasanya jika punyai anak yang sudah petah bercakap bertanya itu dan ini dihari raya. Saya ke kubur arwah bapa saya dengan membawa anak-anak sekali membaca tahlil dan yassin bersama suami. Banyaklah soalan yang ditanya ketika pulang dari kuburan. Bukan senang rupanya untuk memberi jawapan kepada soalan yang agak kompleks kerana jawapan yang jujur dan benar serta memuaskan hati sukar di susun kepada ayat mudah untuk diberikan kepada kanak-kanak yang belum umur 3 tahun. Selepas ke kuburan, saya beraya ke rumah ibu saya dan seperti biasa apabila setiap kali ke rumah ibu saya, soalan yang selalu di tanya pada anak saya adalah "...sekarang cucu nenek tengah hafal surah apa?". Pada aidilfitri tahun ini jawapan saya ' Surah Al Fajr, surah yang terpanjang setakat ini yang perlu di hafal kerana mempunyai 30 ayat dalam satu surah tersebut. Diam tak diam, sudah hampir 25 surah yang dihafal oleh anak saya, jauh dari sasaran saya iaitu cuma 17 surah sebelum umur 3 tahun.

Pada raya tahun ini, ibu saya berkata kepada saya yang dia teringin sangat melihat cucunya membacakan padanya surah "sabbihismarabbikal a'la..' pada suatu hari nanti. Suami saya pula menyambung mengatakan surah tersebutlah yang selalu juga di bawa oleh imam masjid utk solat jumaat atau solat jemaah yang lain. Teruja juga saya ingin tahu apakah surah itu? Rupanya nama surah tersebut adalah surah Al A'la. Ia hanya 2 surah selepas surah yang di hafal oleh anak saya sekarang. Untuk neneknya, saya berjanji akan merakamkan bacaan surah al A'la selepas cucunya selesai menghafalnya. Saya juga akan jadikan video bacaan surah al A'laa sebagai video bacaan terbaru untuk blog ini nanti.

Berbeza sungguh anak perempuan dengan anak lelaki! Lelaki dengan nakal dan buasnya menyebabkan dia selalu membuat kakaknya menangis. Kakaknya pula jenis yang tidak melawan jika di pukul adiknya. Seperti yang pernah saya dengar mengikut kata orang tua, yang lebih nakal itu yang lebih cerdik otaknya. Saya harap benarlah ia begitu kerana setakat ini ianya kelihatan begitu. Untuk anak lelaki saya pula, dia saya fokuskan menghafal surah Al Fatihah dan surah An Nas. Dia sudah pun menghafal semua hujung ayat dalam surah2 tersebut. Tetapi saya mahu dia berupaya menyebutnya dengan penuh, bukan setakat hujung-hujung ayat sahaja. Saya diberitahu ini adalah mustahil kerana dia belum boleh bercakap lagi! Ia tidak mematahkan semangat saya kerana saya yakin tentu ada hasilnya nanti. Ia bukan satu usaha yang sia-sia. Saya selalu membacakan surah tersebut kepadanya sambil menunjukkan ayat yang dibaca supaya dia cepat mengenal dan membaca nanti. Saya pasti bila dia boleh bercakap nanti, dia terus boleh membaca surah-surah yang di ajar kepadanya dengan mudah. Saya juga yakin anak lelaki saya mampu membaca dan menghafal seluruh Juzuk Amma sebelum umurnya 3 tahun nanti melihat pada progres kakaknya dan usaha saya yang memulakannya 6 bulan lebih awal berbanding kakaknya dulu.

Percayalah, ketika kecil kita agak letih mengajar dan membacakan surah2 kepada anak kita, tetapi ketika mereka besar nanti, mereka akan membacakannya untuk kita pula. Setiap malam saya sebelum tidur, saya selalu meminta pada anak saya .."Mama nak tidurla sayang.. Wisya boleh bacakan mama surah Al Bayinnah dan Surah Al Tiin? (Setiap malam surah permintaan saya tak sama) Sejuuuuuuuk perut mengandungkannya bila dia membacanya hingga habis dan bersungguh-sungguh! Perkataan Alhamdulillah, tepuk tangan dan peluk cium sahajalah saya hadiahkan padanya selepas dia selesai membacanya. Semoga jika saya ditakdirkan untuk 'tidur selama-lamanya' satu hari nanti, anak-anak saya akan terus membacakan ayat quran untuk dikirimkan kepada saya setiap malam.

Harapan saya semoga anak anak saya menjadi manusia yang tinggi ilmu dunia dan akhiratnya bagi menghadapi cabaran akhir zaman yang penuh dengan tipu daya, semoga mereka cemerlang dalam kehidupan dan semoga mereka menjadi salah seorang pemimpin generasi akan datang yang berbakti pada agama dan masyarakat. InsyaAllah..


5 comments:

lina said...

Ya Allah Touching....

Anonymous said...

omg. cute sgt wisya nih. hug kan die untuk saya kuat2.. nnt kalau saya ada anak , saya nak didik die mcm darwisya ni. mengalir air mata saya tgk budak kecik ni..
:)smoga Allah merahmati kita semua. amin

annanniey said...

U are my idol...hrp sgt dpt didik haziq jd hafiz..plg x pon..rajin membaca al-Quran..sy x tau mana nk cari flashcard..jd sy print out dg komputer..n tiap2 mlm sy akn mengaji utk die smpi die tdur..smbil2 doakan yg baik utk haziq...tqvm for sharing..blog ni sgt bermakna utk sy...moga dirahmati Allah selalu

Zun noraini said...

Aduh......sedihla sy bc blog ni......sebak sesangat.....

Zun noraini said...

Sy skrg ni tgh berkobar2 n bersemangat nk didik ank sy pandai mengaji n hafaz Al Quran.walaupun dh lmbt tp sy yakin insyaAllah sy n ank sy boleh.cuma ank sy bila suruh mengaji dia nk terus mengaji surah yg pjg2 sbb dia tgk darwisy n darwisya dah bc surah2 tersebut.padehal dia br bole bc surah al Fatihah.itu pun msh ade slh sket.mmg kena byk bersabar nk didik ank yg byk kerenah ni kan.....