Alhamdulillah.. anak saya yang kedua, Darwish Adrian yang berusia 3 tahun 9 bulan menerima Sijil Hafazan 30 Surah Terakhir dari Pengetua Akademi Darul Huffaz, Al-Fadhil Ustaz Lokman Shazly Al-Hafiz Al-Maulawi Bin Dato Seri Zaharin. Kakaknya, Darwisya Adrianna juga menerima Sijil yang sama dari Akademi yang sama pada umur 3 tahun 2 bulan. Alhamdulillah, kedua-dua anak saya, seorang lelaki dan seorang perempuan menerimanya pada usia muda mereka. Saya percaya semua kanak-kanak boleh melakukannya jika ibubapa punyai usaha mendedahkan mereka dengan al Quran lebih awal.
Alhamdulillah juga kerana nak dicantikkan ceritanya, TV9 menjemput anak-anak saya untuk merakamkan hafazan kedua-duanya dalam satu program mereka yang akan di buat ala-ala tom-tom bak dengan pengacaranya adalah seorang penceramah agama yang terkenal iaitu Dato' Abu Hassan Din Al Hafiz. Kita selalu tengok Dato' ni kalau bercakap mesti sentuh topik yang serius, tapi kali ni dia bersedia untuk 'tone down' sikit... akan bergurau senda dengan kanak-kanak, berlakon dan sebagainya! Serba boleh rupanya Dato' ni! Dengar khabar baju-bajunya pun dah dipilih ikut tema modern. Sekadar memaklumkan, anak saya cuma dalam bahagian membuat persembahan dan bukannya antara kanak-kanak yang konsisten berada di dalam setiap episod tu. Mereka minta supaya anak saya jadi pelakon yang duduk sekali jadi cucu atuk supaya ada kesinambunganlah selepas buat persembahan tu, tetapi saya bimbang anak saya jenis yang belum boleh dengar cakap lagi. Maksud saya kalau suruh duduk, memang mereka akan duduk.... tapi sekejap jelah! Lepas tu entah kemana-mana nanti. Haru biru rancangan tu! Maka anak saya cuma buat persembahan sahaja selepas tu balik. Itulah rancangan saya sendiri..
Alhamdulillah juga kerana nak dicantikkan ceritanya, TV9 menjemput anak-anak saya untuk merakamkan hafazan kedua-duanya dalam satu program mereka yang akan di buat ala-ala tom-tom bak dengan pengacaranya adalah seorang penceramah agama yang terkenal iaitu Dato' Abu Hassan Din Al Hafiz. Kita selalu tengok Dato' ni kalau bercakap mesti sentuh topik yang serius, tapi kali ni dia bersedia untuk 'tone down' sikit... akan bergurau senda dengan kanak-kanak, berlakon dan sebagainya! Serba boleh rupanya Dato' ni! Dengar khabar baju-bajunya pun dah dipilih ikut tema modern. Sekadar memaklumkan, anak saya cuma dalam bahagian membuat persembahan dan bukannya antara kanak-kanak yang konsisten berada di dalam setiap episod tu. Mereka minta supaya anak saya jadi pelakon yang duduk sekali jadi cucu atuk supaya ada kesinambunganlah selepas buat persembahan tu, tetapi saya bimbang anak saya jenis yang belum boleh dengar cakap lagi. Maksud saya kalau suruh duduk, memang mereka akan duduk.... tapi sekejap jelah! Lepas tu entah kemana-mana nanti. Haru biru rancangan tu! Maka anak saya cuma buat persembahan sahaja selepas tu balik. Itulah rancangan saya sendiri..
Berbalik kepada mengajar anak, ada banyak trial and error yang saya gunakan untuk anak saya dua orang ni. (macam bahan uji kaji lah pulak bunyinya). Ada perkara yang saya rasa perlu dijadikan pengajaran untuk semua ibubapa dalam mendidik anak-anak. Iaitu, kita jangan ingat anak kita yang keluar dari rahim yang sama, duduk didalam rumah yang sama, diajar benda yang sama, makan yang sama dan sebagainya akan mempunyai perangai, kelakuan dan cara belajar yang sama. Tidak sama sekali.
Kedua dua anak saya mempunyai kelebihan dan kekurangan masing-masing. Jika dilihat dari mata kasar memang Darwish lambat dari Darwisya tetapi yang sangat menarik tentang Darwish adalah setiap kali dia mengaji dia akan duduk bersila seperti seorang penuntut yang baik yang sedang mengadap tuan gurunya. Sedangkan Darwisya gayanya adalah agak lebih santai. Walaupun saya tidak pernah menetapkan jika mahu mengaji mahu duduk gaya seperti mana, tetapi saya memerhatikan keduanya dengan penuh minat. Apapun saya berharap ibubapa diluar sana jangan jadi kan anak pertama sebagai batu ukur untuk pencapaian anak kedua. Ada ramai ibubapa yang selalunya membandingkan antara anak-anak mereka dan yang lebih teruk lagi membandingkan anak mereka dengan anak orang lain. Itulah yang akan membuat kita stress semasa mengajar dan seterusnya anak kita juga akan merasai bahang stress tersebut. Dulu saya hampir melakukan kesilapan tersebut. Dengan meletakkan target pada anak, saya dapati kita akan jadi stress. Dan itulah yang menghalang kreativiti kita dalam mengajar mereka. Kanak-kanak jika terlalu dipaksa nanti tidak suka mengaji pula. Dari mengharap/mengimpikan anak kita melakukan perkara yang diluar kemampuannya, elok kita slow n steady je..
Itu perbezaan dari segi pencapaian belajar mengaji, dalam perkara lain juga mereka banyak bezanya. Jika disekolah pula (Modern Arabic International School) Darwish kelihatan unfriendly, Setiap pagi bila masuk kelas, oleh kerana free seating, dia akan mencari tempat yang tiada orang, dan kawan-kawan Arabnya yang akan mendekatinya untuk duduk bersamanya. Anak perempuan saya Darwisya pula adalah sebaliknya pula. Dia pula suka mencari kawan arab favouritenya dalam memilih tempat duduk (biasala orang pompuan suka dok ngan kengkawan sekepala). Walaupun begitu Darwish lebih ramai 'peminat'. Bila saya mahu membawanya pulang, selalunya akan riuh rendahlah satu kelas yang hampir kesemua kawan berbangsa Arabnya itu melambainya dan ada yang memegang tangan saya tidak mahu membenarkan dia diambil pulang, tetapi bila saya mengambil anak saya Darwisya pula, keadaan kelihatan normal atau kelihatan seperti yang sepatutnya. Kadang-kadang rasa macam artis le pulak si Darwish ni. (Bila saya belek-belek dia takdelah apa yang spesel nya pun!). Itulah sebahagian perbezaan antara kedua anak saya. bak kata ibu saya, itu baru dua orang!.. Kalau 8 orang macam mak ni, lagi macam-macam ragam anak yang ada. Saya pun senyumlah sahaja mendengarnya.
Kesimpulan yang saya ingin sampaikan kepada ibubapa diluar sana, terima kekurangan dan kelebihan anak kita seadanya dan jangan membandingkan antara mereka. Disiplin tetap perlu ada pada diri kita. Maksud saya, jika saya sendiri tidak disiplinkan diri saya sendiri dalam mengajar mereka setiap hari, mana mungkin mereka boleh belajar dengan sendirinya! Bukanlah maksud saya anak saya asyik mengaji setiap hari hingga dia mampu menghafal banyak surah pada usianya 3 tahun. Tidak sama sekali. Mereka juga seperti kanak-kanak lain. Setiap petang jika tidak hujan, pasti bermain diluar rumah/padang permainan kanak-kanak. Bila dirumah pula aktiviti mereka tidak terhad. Bermacam-macam aktiviti mereka mengikut apa yang mereka suka termasuklah menonton TV dan bermain game.
Tentang aktiviti riadah mereka, saya sangat mengimpikan anak-anak saya mahir berenang dalam sekurang-kurangnya 2 gaya renang. Bukan nak masuk sukan olimpik atau sukan sea tetapi kerana banyak kelebihannya jika mereka pandai berenang. Kita sudah lama tahu akan hadis '“Ajarlah anak-anak kamu berkuda, berenang dan memanah” (Riwayat Bukhari dan Muslim). Tetapi kenapa aktiviti-aktiviti ini yang dipilih? Mari kita kupas satu sahaja dulu.. kenapa perlu ajar anak kita berenang. Ia adalah untuk melatih brain-body coordination. Mengikut kajian ada banyak chemicals yang terlibat ketika aktiviti renang. Untuk maklumat lanjut, boleh ke google Human Brain Function During Swimming .
Swimming Coach Darwish n Darwisya Teacher Nadia sedang mengajar koordinasi tangan yang betul |
Kakak Darwisya pergi dulu. |
Darwish pula |
Kemudian dua-dua bersama Teacher Nadia |
Comments
Saya rasa elok kiranya Puan delete gambar2 diatas kerana menampakkan aurat coach tersebut.
Atau bole crop supaya hanya nampak gambar anak2 Puan.
Sekadar peringatan untuk Puan dan diri saya juga.