Skip to main content

Darwish dan Sijil Hafazan 30 Surah terakhir pada umur 3 Tahun dan Nasihat Untuk Ibubapa Diluar sana

Alhamdulillah.. anak saya yang kedua, Darwish Adrian yang berusia 3 tahun 9 bulan menerima Sijil Hafazan 30 Surah Terakhir dari Pengetua Akademi Darul Huffaz, Al-Fadhil Ustaz Lokman Shazly Al-Hafiz Al-Maulawi Bin Dato Seri Zaharin. Kakaknya, Darwisya Adrianna juga menerima Sijil yang sama dari Akademi yang sama pada umur 3 tahun 2 bulan. Alhamdulillah, kedua-dua anak saya, seorang lelaki dan seorang perempuan menerimanya pada usia muda mereka. Saya percaya semua kanak-kanak boleh melakukannya jika ibubapa punyai usaha mendedahkan mereka dengan al Quran lebih awal.



Alhamdulillah juga kerana nak dicantikkan ceritanya, TV9 menjemput anak-anak saya untuk merakamkan hafazan kedua-duanya dalam satu program mereka yang akan di buat ala-ala tom-tom bak dengan pengacaranya adalah seorang penceramah agama yang terkenal iaitu Dato' Abu Hassan Din Al Hafiz. Kita selalu tengok Dato' ni kalau bercakap mesti sentuh topik yang serius, tapi kali ni dia bersedia untuk 'tone down' sikit... akan bergurau senda dengan kanak-kanak, berlakon dan sebagainya! Serba boleh rupanya Dato' ni! Dengar khabar baju-bajunya pun dah dipilih ikut tema modern. Sekadar memaklumkan, anak saya cuma dalam bahagian membuat persembahan dan bukannya antara kanak-kanak  yang  konsisten berada di dalam setiap episod tu. Mereka minta supaya anak saya jadi pelakon yang duduk sekali jadi cucu atuk supaya ada kesinambunganlah selepas buat persembahan tu, tetapi saya bimbang anak saya jenis yang belum boleh dengar cakap lagi. Maksud saya kalau suruh duduk, memang mereka akan duduk.... tapi sekejap jelah! Lepas tu entah kemana-mana nanti. Haru biru rancangan tu! Maka  anak saya cuma buat persembahan sahaja selepas tu balik. Itulah rancangan saya sendiri..

Berbalik kepada mengajar anak, ada banyak trial and error yang saya gunakan untuk anak saya dua orang ni. (macam bahan uji kaji lah pulak bunyinya). Ada perkara yang saya rasa perlu dijadikan pengajaran untuk semua ibubapa dalam mendidik anak-anak. Iaitu, kita jangan ingat anak kita yang keluar dari rahim yang sama, duduk didalam rumah yang sama, diajar benda yang sama, makan yang sama dan sebagainya akan mempunyai perangai, kelakuan dan cara belajar  yang sama. Tidak sama sekali.

Kedua dua anak saya mempunyai kelebihan dan kekurangan masing-masing. Jika dilihat dari mata kasar memang Darwish lambat dari Darwisya tetapi yang sangat menarik tentang Darwish adalah setiap kali dia mengaji dia akan duduk bersila seperti seorang penuntut yang baik yang sedang mengadap tuan gurunya. Sedangkan Darwisya gayanya adalah agak lebih santai. Walaupun saya tidak pernah menetapkan jika mahu mengaji mahu duduk gaya seperti mana, tetapi saya memerhatikan keduanya dengan penuh minat. Apapun saya berharap ibubapa diluar sana jangan jadi kan anak pertama sebagai batu ukur untuk pencapaian anak kedua. Ada ramai ibubapa yang selalunya membandingkan antara anak-anak mereka dan yang lebih teruk lagi membandingkan anak mereka dengan anak orang lain. Itulah yang akan membuat kita stress semasa mengajar dan seterusnya anak kita juga akan merasai bahang stress tersebut. Dulu saya hampir melakukan kesilapan tersebut. Dengan meletakkan target pada anak, saya dapati kita akan jadi stress. Dan itulah yang menghalang kreativiti kita dalam mengajar mereka. Kanak-kanak jika terlalu dipaksa nanti tidak suka mengaji pula. Dari mengharap/mengimpikan anak kita melakukan perkara yang diluar kemampuannya, elok kita slow n steady je.. 

Itu perbezaan dari segi pencapaian belajar mengaji, dalam perkara lain juga mereka banyak bezanya. Jika disekolah pula (Modern Arabic International School) Darwish kelihatan unfriendly, Setiap pagi bila masuk kelas, oleh kerana free seating, dia akan mencari tempat yang tiada orang, dan kawan-kawan Arabnya yang akan mendekatinya untuk duduk bersamanya. Anak perempuan saya Darwisya pula adalah sebaliknya pula. Dia pula suka mencari kawan arab favouritenya dalam memilih tempat duduk (biasala orang pompuan suka dok ngan kengkawan sekepala).  Walaupun begitu Darwish lebih ramai 'peminat'. Bila saya mahu membawanya pulang, selalunya akan riuh rendahlah satu kelas yang hampir kesemua kawan berbangsa Arabnya itu melambainya dan ada yang memegang tangan saya tidak mahu membenarkan dia diambil pulang, tetapi bila saya mengambil anak saya Darwisya pula, keadaan kelihatan normal atau kelihatan seperti yang sepatutnya. Kadang-kadang rasa macam artis le pulak si Darwish ni. (Bila saya belek-belek dia takdelah apa yang spesel nya pun!). Itulah sebahagian perbezaan antara kedua anak saya. bak kata ibu saya, itu baru dua orang!.. Kalau 8 orang macam mak ni, lagi macam-macam ragam anak yang ada. Saya pun senyumlah sahaja mendengarnya.

Kesimpulan yang saya ingin sampaikan kepada ibubapa diluar sana, terima kekurangan dan kelebihan anak kita seadanya dan jangan membandingkan antara mereka. Disiplin tetap perlu ada pada diri kita. Maksud saya, jika saya sendiri tidak disiplinkan diri saya sendiri dalam mengajar mereka setiap hari, mana mungkin mereka boleh belajar dengan sendirinya! Bukanlah maksud saya anak saya asyik mengaji setiap hari hingga dia mampu menghafal banyak surah pada usianya 3 tahun. Tidak sama sekali. Mereka juga seperti kanak-kanak lain. Setiap petang jika tidak hujan, pasti bermain diluar rumah/padang permainan kanak-kanak. Bila dirumah pula aktiviti mereka tidak terhad. Bermacam-macam aktiviti mereka mengikut apa yang mereka suka termasuklah menonton TV dan bermain game.

Tentang aktiviti riadah mereka, saya sangat mengimpikan anak-anak saya mahir berenang dalam sekurang-kurangnya 2 gaya renang. Bukan nak masuk sukan olimpik atau sukan sea tetapi kerana banyak kelebihannya jika mereka pandai berenang. Kita sudah lama tahu akan hadis  '“Ajarlah anak-anak kamu berkuda, berenang dan memanah” (Riwayat Bukhari dan Muslim). Tetapi kenapa aktiviti-aktiviti ini yang dipilih? Mari kita kupas satu sahaja dulu.. kenapa perlu ajar anak kita berenang. Ia adalah untuk  melatih brain-body coordination. Mengikut kajian ada banyak chemicals yang terlibat ketika aktiviti renang. Untuk maklumat lanjut, boleh ke google Human Brain Function During Swimming .

Swimming Coach Darwish n Darwisya Teacher Nadia
sedang mengajar koordinasi tangan yang betul

Kakak Darwisya pergi dulu.

Darwish pula

Kemudian dua-dua bersama Teacher Nadia

Comments

bertuahnya anak2 dapat ibu seperti puan..
Diyana said…
I really admire Kak lina..
Mizz Nanee said…
Salam, pandai KLina mendidik anak2 owhh ya, hantar belajar berenang tu kt mana? cam best jer :)
fienaz said…
salam, ya saya juga ingin tahu dimanakah puan menghantar anak2 puan utk swimming class itu ya? itupun jika puan tidak keberatan utk share :)
Salhawati Yusof said…
Subhanaallah..doakan sy mendot zuriat yg soleh dan solehah spt anak2 puan..
Mama Qist said…
sgt seronok bc pngalmn puan, mudah2an ank sy jg mnjadi huffaz nt..
Suhaini Saperan said…
Allahuakhbar..... subhanallah.. untungnya... saya doa kan anak2 saya akan jd anak2 yg jd penyejuk mata hati... tahniah puan.....
iera said…
Salam... boleh tahu apa maksud nama darwish adrian?
iera said…
Salam... boleh tahu apa maksud nama darwish adrian?
Anonymous said…
Salam.

Saya rasa elok kiranya Puan delete gambar2 diatas kerana menampakkan aurat coach tersebut.

Atau bole crop supaya hanya nampak gambar anak2 Puan.

Sekadar peringatan untuk Puan dan diri saya juga.
puan asn said…
Puan lina masih hantar anak ke Darul Huffaz hingga skrg ker..
puan asn said…
This comment has been removed by the author.
puan asn said…
Saya juga bercadang nak hantar anak di darul huffaz nie.
Unknown said…
inspiring.. indeed

Popular posts from this blog

PERJALANAN MENGHAFAL ALQURAN DARI BAYI

Blog ini adalah catatan peribadi saya mendidik anak dari bayi hingga dia boleh membaca al quran dan menghafal 30 surah alquran pada umur 3 tahun. Segalanya adalah anugerah dari Allah s.w.t. memberkati usaha saya mempraktikkan kaedah tersebut hingga anak saya berkemampuan seperti yang sedia ada.  Maka dengan ini lengkaplah sudah penulisan saya berdasarkan niat saya untuk berkongsi dengan orang ramai. Untuk bacaan lanjut dari sini, saya jemput untuk melayari website saya di  http://www.islamicparentingnetwork.net/ Jika ingin mendapatkan tips dan panduan melalui emel, boleh isikan nama dan emel di kotak dibawah dan klik butang submit. InsyaAllah kita berhubung melalui emel pula selepas ini.  Nama Email

Berkongsi Resepi Makanan Untuk Minda Kanak-Kanak

Kali ini saya ingin berkongsi resepi saya pada sesiapa yang berminat. Ia sebenarnya khusus untuk ibubapa yang percaya akan makanan yang baik boleh membentuk minda anak kita yang baik. Apa yang diperlukan untuk resepi ini ada 9 perkara: 1) Kacang Badam (Almond) Ia terkenal kerana kandungan minyaknya. Ia juga makanan yang diwajibkan untuk para hufaz dari negeri Timur Tengah. Saya juga diberitahu, orang Yahudi membiasakan anak mereka meminum susu badam suam pada setiap hari. 2) Kismis Bahan ni memang orang kita dah kenal kebaikkannya hingga mereka boleh gelar kismis Minda. 3) Minyak Ikan Saya guna jenama Pristin kerana kandungan Omega 3 - DHA dan EPAnya yang paling tinggi di pasaran Malaysia iaitu 5 kali ganda dibanding dengan yg rendah. Saya rasa semua ibu2 tahu akan kegunaan minyak ikan dalam membentuk otak bayi sebelum bayi lahir lagi. 4) Kurma Ia satu buah yang tercatat dalam sejarah dimana Saidatina Maryam 'Alaihissalam ketika mahu melahirkan Nabi Isa 'Alaihiss

Kaedah Mengajar anak membaca al Quran sebelum umur 3 tahun

Set Buku dan VCD al Furqan yang saya gunakan untuk mengajar anak saya dari mula hendak mengenal huruf hingga dia boleh membaca. Habis set ni, saya sambung dengan buku iqra' biasa yang ada jilid 1-6, tapi start dengan buku Iqra 3 dan seterusnya. Set Buku Hafazan Sistem Al Hufaz. Untuk Hafazan saya gunakan Kaedah al Huffaz. Buku hafazan untuk satu juzuk disetkan/dipackagekan mempunyai beberapa buku didalam satu set. Saya mulakan hafazan secara serius bila anak saya dah masuk Iqra' 5. Peringkat ini jika dimulakan hafazan amat membantu dari segi dia belajar melancarkan bacaan al qurannya. Untuk membiasakan dengan sebutan yang betul dan tajwid yang sempurna, selalu memperdengarkan pada mereka bacaan alQuran dari CD atau VCD setiap pagi atau/dan maghrib. Dia sendiri akan tahu bacaannya salah jika dia membacanya salah seperti yang berlaku pada anak saya kerana selalu mendengarnya dari CD/VCD. Rata rata saya dapati di Malaysia ini ramai yang mula mendedahkan kanak kanak unt